izumioranka.com

元会社員ワーキングマザーが、セカンドキャリアを模索しいろいろ挑戦しているブログ。子育て、学び直し、体力づくりのお話メイン。漫画も読んでいただけたら泣いて喜びます。

東京マラソン2021走ってきました

This article can also be read in English.

Click here for the English version of this article.

こんにちは和泉おらんかです。

東京マラソン2023のエントリーがはじまっていますね。

私は東京マラソン2021(開催は2022年)に参加しました。

今日はその反省点や感想を書いていきたいと思います。

 

初めてのフルマラソンの大会だったので、

東京マラソン2023が初めてフルマラソン!という方の参考になれば幸いです。

 


どんな思いで挑んだのか?

私は学生時代文化部だったので、運動ができる人に憧れていました。

20歳のときにいつかフルマラソンを完走したいなぁと夢見て

500m歩く、というところからスタートしました。

コツコツ走る距離を伸ばして十数年、

とうとうフルマラソンに参加、という感じです。

基礎体力と筋力が元々ないことと、

休んではやめてを繰り返していたので、ずいぶん長い時間がかかってしまいました。

 

完走できたの?

6時間30分で完走しました。

スタートから30キロまでのスピードが3だとしたら、

30キロ以降が1ぐらいです。最初飛ばしすぎました。

 

当日の持ち物・服装は?

服装(上半身)

ユニクロヒートテック

Tシャツ1枚では寒いので一番下にきました。

 

はるホッカイロ

背中と腰に貼りました。

 

東京マラソン×ASICS コラボTシャツ

事前PCR検査時に、グッズとして売っていたので購入しました。

普段着てるTシャツにしようと思ったんですけど、気分が盛り上がってしまい買ってしまいました。

 

ジョギング用パーカー

練習で、いつもきているパーカーを着ました。

 

ウィンドブレーカー

スタートまでの待機時間に着ていました。

キャンプで使っているので結構分厚くて重め。

 

マスク

スタートまでの待機時間はつけます。

スタート後は外してもよいルールになっていました。

東京マラソンからかっこいいやつが配られます。

布製だったので、不織布マスクの上からつけてました。

 

帽子(キャップ)

眩しいのが苦手なのでかぶりました。

(あと汗で眉毛がなくなるのを隠すため。)

サングラスは、ずれるのが苦手なのでつけてません。

 

スポーツブラ

普段走らない方は意外と盲点かと思います。

胸が揺れないように対策しないと、走る時に痛いです。

お値段・機能ピンキリです。

試着して揺れないかどうか確認して買った方が良いです。

 

服装(下半身)

ランニングタイツ

履いている時と履いていない時の足の疲れ方が違うので履きます。

寒いので生足は無理でした。お値段・機能はピンキリです。

 

ランニングショートパンツ

ランニングタイツだけだとオケツの形丸見えなので履きました。

本番までに見せても恥ずかしくない、かっこいいオケツに仕上げられればよかったのですが、

でかいのれんみたいなオケツだったので隠しました。

スカートの人もいますね。

カワイイ柄のものを選んでもテンションがあがります。

 

 

くつした

ラソン中は、五本指派です。

私の場合五本指じゃないと、

隣の指に爪が食い込んで痛くなってしまうのと、

指同士が擦れて靴ずれになってしまうのです。

 

ランニングシューズ

ASICSの店舗で計測してもらって購入しました。

足の甲の部分が薄くて伸びるので締め付けがありません。

足の甲が柔らかいランニングシューズを初めて使ったのですが大変快適です。

走ってると足が浮腫んできてしまうのでいつもキツさを感じてましたが、このシューズではそれがありません。

実際にはいたもの↓

 

持ち物

リュック

以下のものは全部リュックに入りました。

INゼリー/財布/スマホ/ティッシュ/ハンカチ/待機時間中にきていたウィンドブレーカ/その他、東京マラソンからもってこいと言われているもの。

当日もっていってませんが、さらに500mlのペットボトルも入りそうでした。

 

最後まで肩の痛みもなく、走っている時のゆれも少なく走り切れました。

実際につかったもの↓

 

財布

小さい財布をもっていきました。

これはマラソン用に使うというより、普段から使ってます。

カードも、家の鍵も入るし便利!実際に使ってる財布↓

 

Apple watch

関門で収容されないように、こまめに時間をチェックしました。

自分の走っている速さも確認します。

 

 

反省点5点。

その1)適切な時間に現地に行けばよかった。

集合時間早く行きすぎてしまいました。

はりきって入場開始時間(午前7時)に行きました。

東京マラソンはブロック順で走ります。

フルマラソンの過去のタイムが早い人が前、初心者やタイムが遅い人が後ろのブロック。

入場開始時間をすぎて、早く行けば行くほど、

各ブロックの中で前の方でスタートができます。

私は一番後ろのブロックで、

完走が目標でタイムを意識していなかったので、

そんなに早くいかなくてもよかった、ということに

入場して30分後ぐらいに気づきました。

私の場合、整列の締切の時間9:10までに行けば良かったのです。

そしてスタート(午前9時35分)まで極寒の中で、日向を求める旅人と化すのでした。

待っている間は寒くてじっとしていられないので日向を求めて彷徨い歩きました。

座りたいけど、冷え切ったアスファルト

お尻を冷やしたら下痢を誘発しそうだったので辞めました。

余分に1~2キロ動いてしまった気がします。

トイレも5回以上いきました。

スタート開始の時点で疲労困憊状態でした。

 

その2)事前に42.195km走っておけばよかった。

29kmまではいいペースで走れていたのですが

30km超えてから、精神と時の部屋に放り込まれたかの如く、

足が上がらなくなりました。

息はきれていないのですが、足があがらない状態です。

そして35km超えてからは足が激痛で

歩いては小走り、歩いては小走り、を繰り返すという感じでした。

快適に走るには下見で歩くだけではなく、

ちゃんと40km走っておかないとだめですね・・・。

本番のコースでなくても、なにかの周りをぐるぐる走って練習すればよかったです。

ただ、ジムのランニングマシーンで6時間走ってたら怒られそう。

 

その3)apple watchを省電力モードにすればよかった。

100%充電状態で臨みましたが、ゴール直前で電池切れてました。涙。

ワークアウトモードで、6時間半も動かしていたからだと推測してます。

桁外れの消費カロリーの記録がとれていなくてショックでした。

 

その4)写真撮ればよかった。

緊張しすぎて、写真を全然撮れませんでした。

ちなみに今回はコロナ禍の開催のため、

ゴールで立ち止まれなかったので撮れてません。

 

その5)精神力も鍛える必要があった。

体力と同時に精神力が持ちませんでした。

なんでこんなに長時間走っているんだろう。

なんで私フルマラソンなんて申し込んだんだろ、、、帰って寝たい、となりました。

ハーフマラソンは疲れたけどやりきった!という爽快感と達成感がありましたが

フルマラソンは地獄でしかなかったです。

 

ただ、どうやって精神力を鍛えるかはまだ思いついてません。

 

早い方だと3時間程度でゴールされるのですが

そういった方はゴールの後も楽しそうなので

もっとタイムを縮めて精神力を保つ時間を短くするというアプローチも有効そうです。

ただ3時間でゴールは無理・・・。

 

やってよかったこと。

その1)ルールの範囲内での食べ物を持ち込んだ。

エイドの食べ物が羊羹でした。

私が羊羹が苦手というただのわがままです。

極限状態だったら食べれるかも!と思ったのですが食べれませんでした。

持ち込んだINゼリーをチュウチュウのみました。

本当にINゼリーを持って行ってよかったと思いました。

 

その2)歩いてでも下見してよかった。

ゴールまでどのくらいあるかがわかることは精神的に楽でした。

下見の記事はこちら

blog.izumioranka.com

その3)なんだかんだ参加してよかった。

当日ヘトヘトになったり、

事前準備のアプリでの健康観察やPCR検査など大変でしたが

10年以上目標にしていた夢が叶って嬉しかったです。

ゴールしたときは、うわぁ〜夢かなっちゃったぁ・・・と、ジーンとなりました。

 

アプリで自分の位置がわかるので、

遠隔で自分や夫の両親や友達に応援してもらえて楽しかったです。

 

 

以上です。

もし、またどこかでフルマラソンを走る機会があれば

この反省点を生かしたいと思います。

ただ、5ヶ月くらいたった今でも、あの大変さを思い出すと、

フルマラソンをまた走りたいと今は思えません。2023は申し込んでいません。

こちらの記事を読んだときに、勝手に親近感がわいてしまいました。 

 

www.sanspo.com

今後の目標

フルマラソンのタイムを縮めることを目標にするのか、

または別のスポーツを始めるのかは未定ですが

またなにか目標をみつけて、黙々と取り組んでいきたいと思います。

 

 

それでは!

 

====↓英語の学び直し中で、記事を英作文してます。=====

====文法誤りや言い回しのアドバイスなどございましたらコメントいただけるとうれしいです。=========

====↓I am relearning English and am writing an article in English. =====

====I would appreciate any comments on grammatical errors or advice on phrasing. =========

 

Hello This is Izumi Oranka.

I see that the entries for Tokyo Marathon 2023 have started.

I participated in the Tokyo Marathon 2021 (held in 2022).

Today I would like to write about my reflections and impressions.


"Tokyo Marathon 2023 is my first full marathon! "
I hope this will be helpful for those who are interested in running a full marathon for the first time.


What were my thoughts as I took on the challenge?

I was in the culture club when I was a student, so I always admired people who could exercise.

When I was 20 years old, I dreamed of completing a full marathon someday.

I started by walking 500 meters.

After more than ten years of steadily increasing the distance I ran,

I finally participated in a full marathon.

I had no basic physical strength and muscle power to begin with.
I had been taking a lot of time off and on, so it took me a long time.


Was I able to finish the marathon?

I finished the race in 6 hours and 30 minutes.

I would say that my speed from the start to 30 km was about [3], and after 30 km it was about [1].
I ran too fast at the beginning.

 


What should I bring and wear on the day of the race?

Clothing (upper body)

Uniqlo HEATTECH

It was cold in just a T-shirt, so I put it on at the bottom.


HOKKAIRO (Hot body warmer)

I put it on my back and waist.


Tokyo Marathon x ASICS collaboration T-shirt

I bought this T-shirt at the pre-PCR inspection, as it was sold as a merchandise.

I was going to use the T-shirt I usually wear, but I was so excited that I bought it.


Jogging hoodie

I wore the same parka I usually wear for practice.


Windbreaker

I wore this while waiting for the start.
I use it for camping, so it is quite thick and heavy.

 

Mask

The Tokyo Marathon gives out cool ones.

It was made of cloth, so I wore it over my non-woven mask.

I wore it during the waiting time before the start.

The rule was that I could take it off after the start.

 

cap

I wore it because I don't like the glare.

(I also wore a cap to hide disappear my eyebrows from sweating.)

I didn't wear sunglasses because I don't like them to slip off.

 

Sports bra

If you don't usually run, you may be surprised to find that this is a blind spot.

If you don't take measures to prevent your chest from shaking, it will hurt when you run.

Prices and functions vary widely.

It is better to buy one after trying it on and making sure it doesn't shake.

 

 


Clothing (lower body)

Running tights

I wear them because my legs get tired differently when I'm wearing them and when I'm not wearing them.

It is cold, so I could not wear raw legs. The price/features are wide.

 

 

 


Running Pants

I wore them because I could see the whole shape of my ass with just running tights.

I was hoping to have a cool ass that I wouldn't be embarrassed to show before the race.

But I hid it because my ass was not cool.

Some people wear skirts.

you are excited when you choose something with a cute pattern.

 

 

Socks

During the marathon, I prefer a five-finger separate type.

In my case, if I don't have the five-finger separate type,

I get pain when my fingernails dig into the next finger.

I also get shoe sores when my fingers rub against each other.

 

 

 


Running shoes

I bought these shoes after having them measured at an ASICS store.

The instep part of the foot is thin and stretchable so there is no tightness.

This is the first time I have used running shoes with a soft instep and they are very comfortable.

I always felt tightness because my feet get swollen when I run, but this is not the case with these shoes.

Actual shoes

 

 

What to bring

Backpack

All of the following items fit in my backpack

IN jelly/wallet/phone/tissues/handkerchief/windbreaker that I had on during the waiting time/other things that the Tokyo Marathon told me to bring.

I didn't bring it on the day of the race, but it looked like it could hold a 500 ml PET bottle.


I didn't have any pain in my shoulder until the end of the race, and I was able to run through the race with little shaking while running.

What I actually used.

 

 

 


Wallet

I brought a small wallet.

This is not so much for marathon use, but for everyday use.

It's convenient to carry my cards and house keys! 

What I actually used.

 

Apple Watch

I checked the time frequently to avoid being accommodated at the barrier.

I also check how fast I am running.

 

 

 

Five points to reflect on.


(No.1) I should have been there at the appropriate time.

I went at too early time.
I went at the entrance time (7:00 a.m.).

Tokyo Marathon is run in block order.

Those with faster past full marathon times are in the front, and beginners and those with slower times are in the back of the block.

The earlier you go past the entry start time, the

the earlier you can start in the front in each block.

I was in the last block.

 

 

I didn't have to go that fast because my goal was to finish the race and I didn't have a goal time in mind.

I realized about 30 minutes after I entered the venue that I didn't need to go that early.

In my case, I only needed to be there by the 9:10 a.m. cutoff time for line-up.

Then I became a traveler seeking the sun in the extreme cold until the start (9:35 am).

While waiting, I wandered around in search of the sun because I was too cold to sit still.

I wanted to sit down, but on the cold asphalt.

I felt like I would induce diarrhea if I cooled my buttocks, so I quit.

I think I moved an extra 1~2 kilometers.

I also went to the bathroom at least 5 times.

I was exhausted at the start of the race.

 


(No.2) I should have run 42.195km beforehand.

I was running at a good pace until 29km.

But after 30 km, it was as if I was thrown into the SEISHIN TO TOKINOHEYA.

I wasn't out of breath, but my legs just wouldn't go up.

And after 35 km, my legs started to hurt so much.

I had to walk and run, walk and run, and repeat.

To run comfortably, I needed to run 40km, not just walk in practice.

I should have practiced by running in circles around something, even if it was not the actual course.

But I would have been angry if I had run for 6 hours on the running machine at the gym.

 

(no.3) I should have put my apple watch on power saving mode.

I went to the start line with 100% charge, but the battery ran out just before the finish line. Tears.

I guess it was because I had been running in workout mode for 6.5 hours.

I was shocked that I could not record the extraordinary amount of calories I had consumed.

 


(No. 4) I should have taken pictures.

I was too nervous to take any pictures at all.

By the way, because of the COVID19, I couldn't stop at the finish line this time.

I couldn't stop at the goal, so I didn't take any pictures.

 


(No.5) I also needed to work on my mental strength.

I could not keep up my mental strength as well as my physical strength.

 

Why am I running for such a long time?
Why did I sign up for a full marathon?

That's what I was calling out in my head.

 

The half marathon was exhausting, but I felt exhilarated and accomplished. 

The full marathon was nothing but hell.

 

But I still haven't figured out how to train my mental strength.
I've noticed that the fastest runners finish in about 3 hours.
Those people seem to enjoy themselves even after the goal.

I think the approach to shorten the time and shorten the time to keep mental strength may be effective.

But I can't finish in 3 hours...


Things I am glad I did.


(No.1) I brought food within the rules.

The food at the aid was yokan.
It was just my selfishness that I don't like yokan.

I thought I might be able to eat it if I was in an extreme situation! but I couldn't eat it.

I chewed on the IN Jelly I had brought with me.
I was delighted that I brought IN Jelly with me.


(No.2) It was a good thing that I had made a preliminary inspection even if I had to walk.

It was mentally easy to know how far it was to the goal.

Click here to read the article about the preview.

blog.izumioranka.com

(No.3) I'm glad I joined the event.

I was exhausted on the day of the event,

and it was hard work to prepare for the health observation and PCR test with the application beforehand.

But I was so happy that my dream, which I had been aiming for more than 10 years, came true.

I felt that my dream had come true when I reached the goal.

The Marathon app shows my location on the race,

so my friend and family can see where I am.

It was fun to have them cheering me on remotely.


That's all.

If I have a chance to run a full marathon again somewhere

I would like to make use of this reflection.

 

But even now, about 5 months later, when I remember how hard it was, I did not sign up for 2023.

I read this article and felt a sense of familiarity with it on my own. 

 

www.sanspo.com

 

Future Goals.


I am not sure if I will try to shorten my full marathon time or take up another sport.

I will try to find another goal and work on it silently.


So long!